Het Verdiepingsjaar richt zich op de integratie van kennis en de ontwikkeling van het therapeutisch handelen op hbo-niveau. Aan het einde van dit jaar beheerst de student de volgende concrete, meetbare vaardigheden en kennis (gedragsdoelen):
1. Testen, observeren en analyseren
- Systeemtoepassing: De student kan de kinesiologische systemen van Leren en Voeding adequaat toepassen, de resultaten analyseren en deze verbinden met de emotionele en structurele onbalans van de cliënt.
- Differentiatie: De student kan het geteste systeem uitdiepen en differentiëren naar de oorzakelijke factoren op de verschillende niveaus (structuur, voeding, emotie en leren).
2. Behandelen en begeleiden
- Geïntegreerd plan: De student kan een behandelplan opstellen en uitvoeren dat meerdere kinesiologische systemen en technieken integreert en dit plan gedurende het proces monitoren en aanpassen.
- Cliëntbegeleiding: De student kan de cliënt effectief begeleiden bij de doorvoering van de balans en de voorgestelde thuisoefeningen of levensstijladviezen.
3. Anamnese, communicatie en educatie
- Counseling: De student kan geavanceerde communicatie- en counseling vaardigheden toepassen om de hulpvraag van de cliënt tot op een dieper niveau te verhelderen (verhoogd basisniveau).
- Advisering: De student kan cliënten helder en educatief adviseren over de geïntegreerde bevindingen op het gebied van voeding, leerstrategieën en lifestyle, en kan dit advies mondeling en schriftelijk onderbouwen.
4. Verslaglegging en professionaliteit
- Reflectie: De student is in staat tot kritische reflectie op het eigen therapeutisch handelen (RTH), kan persoonlijke overtuigingen onderzoeken en eigen groei concreet vastleggen in het Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP).
- Verslaglegging: De student kan gestructureerd verslagleggen van de anamnese, het geïntegreerde behandelplan en de evaluatie volgens de interne richtlijnen (o.a. RTH-vragen van het tweede leerjaar).
- Wet- en regelgeving: De student heeft kennis van de relevante wet- en regelgeving die van toepassing is op de therapeutische praktijkvoering.